Visie

Ik wil de kinderen een veilige, rustige, warme en liefdevolle plek bieden.
Rust, ritme, en herhaling dragen bij aan de ontwikkeling van een gevoel van veiligheid en zelfvertrouwen. Door een zorgvuldig opgebouwd dagritme, probeer ik rust en structuur te creëren.
Kinderen moeten ook de kans krijgen om zelf op onderzoek uit te gaan en om zelf alles te ervaren en te leren. Als volwassene en opvoeder ben ik ervoor verantwoordelijk dat dit op een veilige manier kan, maar ik laat jonge kinderen ook vaak even ‘zwemmen’. Met mijn pedagogische opleiding als achtergrond observeer ik het gedrag van kinderen en stimuleer ik hen in hun spel dat passend is bij hun leeftijdsfase.
De kinderen krijgen hier veel zelfvertrouwen van en groeien zienderogen, maar zullen niet snel iets doen waar ze niet aan toe zijn. Ik stimuleer de positieve, krachtige ontwikkelingen zo goed als ik kan en leer de kinderen zo snel mogelijk om zelfstandig te spelen.

We knutselen veel, maar dit moet wel uit de kinderen zelf komen. Bij mij zal je geen `modelwerkjes’ zien waarbij vooral de volwassene flink zijn best gedaan heeft. Ik laat kinderen alles zoveel mogelijk zelf doen, het proces is voor een kind veel belangrijker dan het resultaat.
Ik doe ook vaak sensopathische activiteiten om de zintuigen te stimuleren bij baby’s en peuters, denk aan spelen met zand, scheerschuim, rijst ,macaroni water, klei en vingerverf.
We bakken vaak brood, cake en koekjes en ik zing en dans met de kinderen.
Ook zijn we veel buiten, lekker spelen in het gras of heerlijk stampen in de plassen.

Omdat ik er van overtuigd ben dat goed opvoeden ook te maken heeft met het (op)voeden van ons lichaam, geef ik de kinderen zo veel mogelijk verse, biologische voeding.
Ook krijgen ze zo weinig mogelijk geraffineerde suikers en geen rode e-nummers.